maandag 11 juni 2012


Tijd.

Het schrijven van dit eerste stukje heb ik eigenlijk te lang uitgesteld. Dat krijg je als je voor je gevoel nog alle tijd hebt voor vertrek en je dus niet echt actie onderneemt tot je ineens overmorgen al vliegt en je to do lijst nog lang niet is afgewerkt. En op de één of ander manier komt er telkens onderaan die lijst iets bij als ik ergens bovenaan iets wegstreep...

Maar ik ga wel! Woensdag vlieg ik voor drie maanden naar Ghana met als eerste stop Accra. Voor mijn master Culturele Antropologie ga ik op veldwerk om onderzoek te doen. Met de data die ik de komende maanden ga verzamelen schrijf ik dan na terugkomst in september mijn afstudeerscriptie. Zoals de titel van mijn blog al laat zien ga ik 'iets' doen met cacao en eerlijkheid. Nu zal ik in het kort toelichten wat mijn plan is, dan zal ik de komende maanden regelmatig hier iets plaatsen om mijn bevindingen 'op 't veld' met ieder die het wil lezen te delen. 

Kennen jullie de nieuwe 'oneerlijke' chocoladereep van Tony Chocolonely al? In plaats van een reep van pakweg vierentwintig gelijke blokjes is de reep nu verdeeld in ongelijke stukken. Soms heb je dus geluk met een riant stuk, soms heb je pech met een heel klein scheef stukje. Zo wil 'Tony' benadrukken dat de cacaoketen - dus alle stapjes van cacaoboon in Ghana tot chocoladereep in Nederland - niet 'eerlijk' is. Mooi initiatief en absoluut berust op de realiteit. Maar wat bedoelen we eigenlijk precies met eerlijkheid? Wat is het wel en wat is het niet? En is het wel hetzelfde voor de cacaoboer en de chocolade-consument? 

De komende drie maanden ga ik dat uitzoeken. Ik ga met cacaoboeren in Ghana die cacao verbouwen voor 'eerlijke' labels als Fair Trade en UTZ praten over wat zij zelf eerlijk vinden. Ik ben vooral benieuwd naar volksverhalen, sprookjes en mythes, noem maar op. Er is veel werk aan de winkel, want het hier zo opschrijven is natuurlijk een heel ander verhaal dan er in een ander werelddeel, in een andere taal (Twi), in de hitte ver van huis over te praten met mensen die ik nu nog niet eens ken. Het is wat. 

Tijd! 

Ja, ik ga maar weer eens door. Nu nog in de Nederlandse 'plan-stand', straks alles weer op zijn Afrikaans. Ik streep dan nu 'blog aanmaken' door op mijn to do lijst en ga ik door met 'Etos' en 'opname apparaat uitproberen'. Maar waar heb ik dat ding? 

Dit wordt nog wat. 


 

2 opmerkingen:

  1. nou Annika we gaan het hier zeker volgen dus al vast goede reis en veel succes van uit Enschede

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Corine wagenaar15 juli 2012 om 12:56

    Ha Anika,

    Van martha en Jaap je "adres" gehad. Leuk om je zo te volgen. Succes met je werk daar.

    Groetjes van: jacob en corine wagenaar

    BeantwoordenVerwijderen